Klachtenprodcedure

Klachtenprocedure SZZ voor cliënten 

U heeft een klacht wanneer u aangeeft ontevreden te zijn over hoe u behandeld bent door een eigenaar/medewerker van de zorgboerderij.

Klachten kunnen gaan over:

  • Meningsverschillen over de verleende zorg en het behandelplan
  • Schade die is ontstaan als gevolg van een (medische) fout tijdens de behandeling en verzorging door de zorginstelling (letselschade)
  • Tijdens het verblijf zoekgeraakte of beschadigde persoonlijke bezittingen zoals een bril, sieraden, kleding of schoenen (zaakschade)
  • De manier waarop de zorgaanbieder met u omging
  • Schending van de privacy.

Wat te doen bij een klacht 

  • Bespreek de klacht allereerst met de zorgboer(in); Maak een afspraak om uw klacht op een rustig moment te bespreken. Uiteraard mogen ouders of vertegenwoordigers mee.
  • Bespreekt u uw klacht liever met een onafhankelijke vertrouwenspersoon? Dat kan via Zorgbelang. Zij kunnen u begeleiden bij het gesprek met de zorgboer(in). Ook kunt u de directeur-bestuurder van SZZ vragen te bemiddelen tussen de zorgboerderij en uzelf. De contactgegevens van de directeur-bestuurder en de vertrouwenspersoon van Zorgbelang vindt u op onze website.
  • Vertrouwenspersonen – SZZ; Voor onafhankelijke ondersteuning kunt u terecht bij de vertrouwenspersonen van SZZ. Meer informatie vindt u via https://www.szz.nl/vertrouwenspersoon/.
  • Indienen bij de klachtencommissie of het klachtenloket;
    Schrijf hiervoor een brief naar de landelijke klachtencommissie en vermeld in de brief:
    • Uw naam, adres, telefoonnummer en dat van uw wettelijke vertegenwoordiger of diegene die u helpt bij het maken van de brief
    • De naam, het adres en telefoonnummer van de zorgboerderij en de persoon over wie u een klacht indient
    • Een zo uitgebreid mogelijke beschrijving van de gebeurtenis waarover u een klacht hebt
    • De reden waarom u hier een klacht over heeft
    • Wat u al heeft ondernomen om de klacht op te lossen

LET OP: De vertrouwenspersoon van Zorgbelang kan u helpen bij het formuleren van de klacht en ondersteunt u bij de gehele klachtenprocedure. Dit kost u niets. Een klacht indienen bij de Geschillencommissie kost u eenmalig ‘klachtengeld’ van € 52,50. U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.

Waar dient u uw klacht in?

Voor zorgboerderijen met het kwaliteitssysteem “Kwaliteit, laat je zien”;
Adres:
Klachtencommissie Landbouw en Zorg
p/a Federatie Landbouw en Zorg
Postbus 54
3780 BB Voorthuizen

Voor zorgboerderijen met een HKZ of ISO kwaliteitssysteem
Adres:
De Geschillencommissie, klachtenloket zorg
Postbus 90600
2509 LP Den Haag

! U kunt bij uw zorgboerderij navragen welk kwaliteitssysteem zij hebben of contact opnemen met SZZ om dit voor u op te zoeken.

De landelijke klachtencommissie gaat de klacht dan onderzoeken. Het kan zijn dat u wordt gebeld of dat de commissie op de zorgboerderij langskomt om meer informatie te vragen aan u en aan de zorgboerderij. Na een paar weken krijgt u bericht van de klachtencommissie. De commissie geeft dan aan of de klacht terecht is en wat de zorgboerderij en eventueel u zouden kunnen verbeteren.

Wat te doen bij een geschil 

Komt u er na het indienen van een klacht bij het klachtenloket niet uit of krijgt u hierop geen reactie, dan heeft u een ‘geschil’. U kunt met uw klacht terecht bij De Geschillencommissie. SZZ is aangesloten bij de commissie ‘Zorg Algemeen’. Hoe u een klacht indient vindt u op www.degeschillencommissie.nl/consumenten/

Voor meer informatie: 

Op landbouwenzorg.nl of degeschillencommissie.nl staat meer informatie over hoe u een klacht kunt oplossen en hoe de landelijke klachtencommissie werkt.

Ook kunt u terecht bij onderstaande contactpersonen.

Contactgegevens
SZZ Kantoor: 073 – 687 10 23 – info@zorgboerenzuid.nl
Directeur-bestuurder: dhr. Maurice van Valkenburg 06 – 502 68 440 – maurice@zorgboerenzuid.nl